 |
 |
|
 |
 |
Regelsæt for krolf i Sønderjysk regi
1
SPILLEREGLER
Indledning
Krolf indeholder elementer fra både golf og kroket. Der spilles med kølle og kugle og det gælder om at komme i hul på færrest muligt slag - og de nærmere regler for spillet kan læses her
1. Banen
1.1
En krolfbane er et
græsareal
med 12 huller, hver med en længde på fra 5 m til 30 m.
Græsarealet behøver ikke at være plant eller nyslået. Det er en fordel, og gør spillet mere interessant, hvis banen er lettere kuperet og der er forhindringer, f.eks. træer, sandbunkers, søer eller anbragte bjælker
1.2
Banen skal være
afgrænset
med en tydelig markering, helst hvide streger, så der ikke kan
være tvivl om, hvad der er ude og inde
1.3
En bane må ikke
anlægges
således, at det bliver tilfældigheder, der afgør spillet, og det skal i
princippet være muligt at komme i hul på første slag. Man skal kunne se hullet fra udslagsstedet og max. 2 huller må være på kunstigt anlagte bakker. Max. 2 huller må være nærmere end 85 cm (en køllelængde) fra baneafgrænsningen, og der må være max. 2 forhindringer, der dækker for hullerne. Disse skal i så fald være mindst en køllelængde foran hullet, og med en længde / bredde på max. 50 cm.
1.4
Hvert
hul
er rundt med en diameter på fra 10 til 14 cm og en dybde på min. 5 cm. Hullerne
behøver ikke at have en foring, men det er en fordel. Alle huller på samme bane skal være lige store
1.5
Hvert hul skal være tydeligt
markeret
med et nummer på en stang. Nummerstangen skal
placeres lodret umiddelbart bag hullet og nummerskiltet skal være så højt over banen, at kuglerne let kan trille under (dvs. min. 10 cm)
1.6
Såfremt et eller flere af hullerne er
midlertidige
, skal græstørvene, der kommer fra hullerne,
lægges umiddelbart bag hullet med nummerskiltet ned igennem
1.7
Nummerskiltene må ikke
flyttes
under spillet. Såfremt et skilt er væltet eller står skrå har
dommeren tilladelse til at rejse det til lodret stilling igen
1.8 Udslagsstedets
ydergrænser skal være markeret, f.eks. med en hvid streg. Udslagsstedets
bredde (stregens længde) skal være en køllelængde (ca. 85 cm), og der må ikke være tvivl om, hvilket hul man skal spille til
1.9
Der må ikke være
klausuler
i forbindelse med forhindringer. Man skal kunne komme
nærmeste vej til hullet uden f.eks. at skulle en bestemt vej omkring en evt. forhindring
2. Udstyret 2.1
En
krolfkølle
har en max. længde på 85 cm inkl. køllehovedet. Materiale og facon er
valgfrit
2.2 Køllehovedet
er max. 15 cm langt og max. 6 cm i diameter / diagonal
2.3
En
krolfkugle
er min. 75 mm og max. 90 mm i diameter og har en minimumsvægt på
225 gr. Materialet er valgfrit
3. Spillerne
3.1
Alle spillere på hvert hul holder
sikkerheds- og geneafstand
(også med kølle og kugle) til den
spiller, der skal slå, og alle venter med at gå frem til sidste spiller har slået. Det er orstyrrende for spillet at gå frem, når man har slået, og man kan komme til at stå i vejen for et slag eller en kugle
3.2.
Ved
hole-in-one
skal spilleren fjerne sin kugle inden næste spiller skal slå - det kunne jo være,
dennes kugle også kunne komme i hul. Såfremt en kugle efter 1. slag lægger sig så nær ved hulkanten, at den går i hul efter at næste spiller har slået, noteres spilleren for 1 slag
3.3
Spillerne
venter
med at slå, til dommeren har sagt spillerens navn - ellers koster det et
(straffe)slag
3.4
Under spillet sørger spillerne for ikke at stå i vejen for nogen og i det hele taget at opføre sig
sportslig korrekt. I modsat fald kan dommeren give en
henstilling
, og ved gentagelser en
advarsel, et (straffe)slag og til sidst bortvisning
3.5 Protester
afgøres med det samme. Såfremt man er uenig i dommerens afgørelse, kan
stævnelederen tilkaldes, da denne er øverste myndighed og har den endelige afgørelse
3.6 Gennemsnits-scoren
for en spiller udregnes efter hver 3 stævner i løbet af et kalenderår, og
spillerne indrangeres herefter
3.7
Der spilles i
3 grupper
: Gruppe A: til og med 37 slag i gennemsnit, gruppe B: 37,1 – 40 i
gennemsnit, gruppe C: 40,1 i gennemsnit og op. Første gang, man deltager i et stævne, starter man i gruppe C. Efter hvert 3. stævne indreguleres spillerne i gruppen til det opnåede gennemsnit
4. Spillet
4.1
En
spillerunde
er på 12 huller
4.2
Der spilles i
hold
á 4 spillere, men for at få antallet af spillere til at gå op, kan enkelte hold være på 3 eller 5 spillere
4.3
En
dommer
ved hvert hold fører regnskab og afgør evt. tvister. Dommeren deltager ikke i spillet
4.4
Spillerne på hvert hold har forskellige
farver
på kuglerne. Har flere spillere i et stævne samme
farve kugle, skal der være specielle kendetegn, så kuglerne ikke kan forveksles under spillet
4.5
Spillerne slår i
rækkefølge
og ikke før dommeren har nævnt spillerens navn. Hvis en spiller
slår udenfor denne rækkefølge, giver det et straffeslag, og alle berørte kugler genplaceres
4.6 Spilrækkefølgen
skifter for hvert hul
4.7
Et
slag
skal altid slås med køllehovedet. Det er ikke tilladt at røre eller endsige flytte en kugle
med andet end køllehovedet under spillet, bortset fra, når kuglen skal op af et hul, placeres eller genplaceres
4.8
Et slag tæller som et slag, hvis et køllehoved kommer i
kontakt
med en kugle. Det er ikke en
betingelse, at kuglen rører sig, heller ikke fra udslagsstedet. Et dobbeltslag tæller således som et slag og et ekstra slag, hvilket giver et straffeslag og genplacering af berørte kugler
4.9
Hvis en spiller ved et
uheld
kommer til at flytte en kugle, genplaceres kuglen uden straf
4.10
Kommer en spillers kugle direkte i hul på 1. slag, er der
hole-in-one
, og der noteres 0 slag.
Bliver en spillers kugle skubbet i hul af en anden spillers kugle, inden spilleren skal slå 2. slag, noteres der 1 slag
4.11
En spiller må aldrig
berøre
en anden spillers kugle under spillet. Sker dette alligevel, tæller
det som et slag, og berørte kugler genplaceres. Spilleren får ikke lov til at slå til sin egen kugle
4.12
Ethvert slag skal have til formål at komme
nærmere hullet
. Det er ikke tilladt med vilje at slå
andres kugler væk med sin egen kugle blot for at få dem væk. Et sådant slag giver et straffeslag, og alle berørte kugler genplaceres. Spilleren får ikke lov til at slå til sin egen kugle
4.13
Kommer man under spillet i et
forkert hul
, betragtes det som ude af banen og kuglen
placeres ved hulkanten, når det bliver ens tur til at slå. Dette gælder som et slag
4.14
Slår en spiller sin kugle uden for den afmærkede bane eller i
en sø eller lign, skal den
flyttes ind
på banen igen. Kuglen
skal placeres op til 15 cm (et køllehoveds længde) inde på banen fra det sted, hvor den røg ud – men ikke nærmere andre kugler end 6 cm (køllehovedets bredde) og ikke nærmere hullet. Placering af kugle må først foretages, når spilleren igen skal slå, og placering / flytning tæller for et slag. Spilleren må gerne stå udenfor banen, når der slåes
4.15
Hvis en kugle bliver
slået ud
af banen, i en sø eller lign. af en anden spillers kugle, er det gratis
at komme ind på banen igen
4.16
Hvis kuglen ligger
uspillelig
, må den placeres op til 15 cm (et køllehoveds længde) væk fra
forhindringen, dog ikke nærmere hullet og min. 6 cm til nærmeste anden kugle. Placeringen tæller som et slag, og må først udføres, når det er spillerens tur til at slå
4.17 Løse genstande
på banen må fjernes under spillet under forudsætning af, at ingen kugler
rører sig. Sker det alligevel, skal de genplaceres og spilleren noteres for et slag og får ikke lov til at slå til sin kugle
4.18
Opsatte
forhindringer
og andre faste dele af banen må ikke ændres under spillet. F.eks. er
det ikke tilladt at hive græstotter op eller trampe muldskud ned – de er naturlige forhindringer
4.19
Når en spiller har slået
8 slag
uden at komme i hul, noteres 10 slag. Spilleren må ikke fjerne
sin kugle før det er hans / hendes tur til at slå
5. Stævner
5.1
Hver klub afholder det
antal stævner
, man ønsker. Det er tilladt slet ikke at afholde
et eneste stævne, ligesom det er tilladt at afholde f.eks. tre, hvis klubben ønsker det
5.2
Der skal dog afholdes
mindst 3
stævner ud over mesterskabsstævnet hvert år
5.3
For at kunne deltage i stævner, skal spillerne være
medlem
af én af klubberne i samarbejdet
Sønderjysk Krolf.
5.4 Spillergebyret
opkræves inden spillet sættes i gang. Klubberne betaler hver især for egne
spillere på én gang, og får udleveret papirerne til fordeling
5.5
Inden stævnet åbner,
besigtiger
dommerne banerne sammen med klubbens
stævneansvarlige for at godkende banerne. Er reglerne for huller og deres placering overholdt, er baneafgrænsningerne tydelige, er markeringerne i orden eller er der andre tvivlsspørgsmål. Stævnet kan ikke godkendes, før disse ting er (bragt) i orden
5.6
Stævnet afvikles normalt som individuelt
slagspil
. Dvs. at det er de enkelte spilleres slagantal,
der afgør stillingen. Det er også muligt at afvikle stævner som parstævner, holdstævner eller andre former for spil, f.eks. foursome
5.7
Alle spillere spiller
to runder
á 12 huller, helst på to forskellige baner, afhængig af antal
spillere. Skal der spilles på tre baner eller flere, skal de have samme sværhedsgrad, så man får et retfærdigt resultat
5.8
De 4 bedste fra hver gruppe går direkte i
finalen
efter de 2 indledende runder
5.9
Ved score-lighed:
Hvis der er flere spillere med samme score end de 4, der skal spille finale,
udvælges finale-deltagerne blandt de spillere, der har flest hole-in-one, ettere, toere osv. Kan deltagerantallet på denne måde stadig ikke begrænses til 4, må der det nødvendige antal til for at sikre en retfærdig afvikling
5.10
Finalen:
Såfremt finalen ender uafgjort mellem to eller flere spillere, tælles ikke kun scoren
for finalen, men også for de indledende runder. Først herefter, såfremt der stadig er uafgjort, spilles der omspil. Dette omspil afgøres fra hul til hul. Findes der ikke en vinder efter 12 omspilshuller, deler de pågældende spillere pladsen, og der uddeles præmier i overensstemmelse hermed
5.11
Det Sønderjyske Mesterskab:
Efter sidste ordinære stævne, skal der afholdes et
mesterskabsstævne, Det Sønderjyske Mesterskab, og det skal være afviklet inden udgangen af september måned
5.12 For at kunne deltage i Det Sønderjyske Mesterskab, skal spillerne have deltaget i mindst 2
ordinære stævner inden for kalenderåret
Der ser I, udstyret venter kun på dig.
Der ser I, udstyret venter kun på dig.
|
|
 |
|
|
|